بهار هستی

ولایت مداری

بهار هستی

ولایت مداری

گزارشی از گسترش فعالیت فرقه منحرف «عرفان کیهانی» در دانشگاه ها


گزارشی از گسترش فعالیت فرقه منحرف «عرفان کیهانی» در دانشگاه ها
وقتی همه حواس ها متوجه تحرکات «فتنه گران سیاسی» در دانشگاه هاست، بهترین فرصت برای فتنه گران اعتقادی و فرهنگی بوجود می آید تا در پس غفلت مسئول و سرگشتگی دانشجو، معجونی مسموم در پوشش عرفان های دروغین به خورد دانشجوی بیچاره بدهد ...

  «دانشگاه باید به هوش باشد. دانشجوى مؤمن و مسلمان و دانشجوئى که به کشورش علاقه‏مند است و دانشجویى که به آینده‏ى کشور و آینده‏ى نسل خودش دلبسته است، باید هوشیار باشد.» (فرازی از رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب در دیدار با دانشجویان)

 

ورودیه

 

اینجا دانشگاه. همانجا که پیشتر محل کسب علم و اندیشه و آزادگی بود! اینجا کلاس درس. همان که پیشتر مقدس و بود حرمت داشت. و این استاد؛ اما نه آن استادی که علم و ادب بیاموخت و جانش را بر سر این آموزندگی می گذاشت.

 

در اینجا خبری از شرع نیست. دکان قانون و عرف هم چون همیشه تعطیل. عقل هم؛ التماس دعا! همه از هفت دولت آزادند؛ استاد و دانشجو، دختر و پسر، زن و مرد و پیر و جوان هم ندارد. برای فرا گرفتن علم فریبکاری، همه آزادند. دور هم می نشینند، سمای سرمستی عقل می کنند و فاتحه ای بر نعش اعتقاد می خوانند...

 

اینجا کلاس عرفان کیهانی استاد محمد علی طاهری است.

 

لطفا در این مکان، کلاه عقلتان را سفت بچسبید تا باد فریبکاری آنرا نبرد!

 

عرفان کیهانی

 

یکی از فرقه های انحرافی که اخیرا در پوشش عرفان، فعالیت خود را در دانشگاه ها گسترش داده است، فرقه «عرفان حلقه یا کیهانی» است.

 

در حقیقت عرفان کیهانی مکتب التقاطی نوظهوری است که از چند سال پیش فضای معنوی کشور را تا حدودی آلوده ساخته و با اغفال و بهره گیری از احساسات عده ای از جوانان و دانشجویان پاک و ساده دل، زمینه انحراف های عمیق عقیدتی و بینشی را در آنها بوجود آورده است.

 

موسس این فرقه شخصی به نام محمدعلی طاهری، یکی از استادان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است که از اطلاعات دینی بهره ای نداشته و با کمک چند خانم که برخی از آنها مطالعات عرفانی و قرانی داشتند، توانست این فرقه را گسترش دهد.

 

محمدعلی طاهری، مبلغ عرفان کیهانی مدعی دستیابی به «شعور کیهانی» است. وی شعور کیهانی را شامل لایه محافظ و حلقه ایمنی می داند که انسان می تواند به سبب ارتباط مستقیم با خداوند، صاحب آن شود و حتی با استفاده از این لایه، افراد بیمار را درمان کند!

 

او با طرح شعور کیهانی و سعی در بهره گیری از آن، مدعی «فرا درمانی» و دستیابی به «طب مکمل» شده و ادعا می کند که حضرت عیسی (ع) نیز از همین روش در زنده کردن مردگان استفاده کرده بود! او مدعی شفا دادن بیماران لاعلاج و حتی مادرزادی است!

 

طاهری پیش از انقلاب هوادار یکی از گروهک های منحرف بوده و فعالیتش در زمینه عرفان کیهانی از سال 83 شروع، و بعدها تلاش کرد در پوشش یک موسسه، فعالیت خود را ادامه دهد.

 

بنا بر این گزارش، طاهری در سال 85 مجوز یک سازمان مردم نهاد (NGO) را دریافت کرد که به دلیل تخلفات گسترده، مجوزش تمدید نشد و تا کنون بدون هیچ گونه مجوزی در قالب یک فرقه انحرافی در حال تبلیغ و جذب نیرو است.

 

 کسب درآمدهای غیرقانونی

 

با وجود اینکه هیچ گونه مجوز آموزشی برای طاهری صادر نشده، ولی وی کلاس های گسترده ای را در تهران و چند شهر کشور فعال کرده که در برخی از این کلاس ها تا 300 هزار تومان برای شش دوره کوتاه مدت آموزشی دریافت می کند و از این طریق میلیون ها تومان ثروت نامشروع و غیر قانونی کسب کرده است.

 

کلاس های خلاف شرع و عرف

 

در برخی از جلسات این فرقه، مسائل شرعی رعایت نشده و متاسفانه نوامیس مردم ملعبه گردانندگان فرقه قرار گرفته و روابط خلاف ضوابط شرعی برقرار می شود؛ در این فرقه مانند بسیاری از فرقه های دیگر، برخی از مریدان از همسرانشان جدا شده اند که شکایت هایی نیز در محاکم قانونی مطرح شده است.

 

انحرافات و ادعاها

 

فرقه حلقه یا کیهانی نمونه ای کپی شده از برخی فرقه های هندو است. مشاوران طاهری مانند بسیاری از فرقه های نوپدید از مسائلی همچون درمان، فرادرمانی، شفای بیماران، آرامش و غیره برای تبلیغ خود بهره جسته اند.

 

تبلیغ پلورالیسم دینی در قالب کتابی با عنوان «عرفان حلقه» که تالیف طاهری است و طرح مباحثی همچون صراط های مستقیم و همچنین رد به جای آوردن مناسک دینی و از این قبیل موارد از جمله خطوط فکری این فرقه است.

 

متاسفانه این فرقه هم اکنون با شیوه های مختلف تبلیغی در حال جذب نیرو است و متاسفانه اعضای اصلی فرقه با گمراه کردن جوانان و سوءاستفاده از آنها، مبالغ هنگفتی را بدست آورده اند، با این حال هنوز اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته و این فرقه انحرافی به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

اخیراً ثبت نام و برگزاری دور جدید کلاس های عرفان حلقه یا عرفان کیهانی که جزو عرفان های کاذب و نوظهور است، جهت افراد مبتدی در برخی از شهرها از جمله شیراز آغاز شده و گفته می شود حتی در برخی از این کلاس ها حدود 500 نفر ثبت نام کرده اند.

 

یکی از ترفندهای این عرفان های کاذب جهت جذب افراد مذهبی، برطرف کردن شبهات دینی و آشنایی آنها با اسلام واقعی است که از همین طریق تا کنون موفق به جذب تعداد زیادی از جوانان مذهبی و افراد تحصیلکرده که بعضاً در ادارات دولتی مشغول به کار هستند، شده اند.

 

 

ایجاد شبهه در عقاید دینی در قالب فرهنگ غرب

 

یکی از راه های تهدید نرم در بین گروه های مذهبی ایجاد شبهه در عقاید دینی آنها و معرفی اسلام در قالب فرهنگ غرب می باشد که نتیجه آن تغییر هویت و استحاله دینی و فرهنگی است که در آینده می تواند زمینه ساز شکل گیری تهدیدات سخت دشمنان باشد، لذا می طلبد با معرفی عرفان های ناب و اصیل اسلامی و شیعی و با ایجاد جذابیت و ارائه آن به جوانان، از انحراف آنها توسط افراد فرصت طلب ممانعت کرد.

 

حمایت شدید مخالفان و معاندان نظام از جریان شفادهی عرفان کیهانی

 

احزاب و گروه های مخالف نظام و معاند ولایت فقیه با حمایت های خود همیشه در کنار سردسته عرفان کیهانی بودند؛ همچنین حضور پرشور حامیان و اعضای این گروه ها در قالب مستر (مربی) در عرفان کیهانی، کلاس های شفادهی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

القای دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین خرافی خواندن برخی از عقاید مذهبی مانند: شفاعت، نذر و توسل به معصومین (علیهم السلام) از عمده فعالیت های مسترهای وابسته است.

 

از جمله احزاب حامی جریان کیهانی که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده، دارند، می توان به نهضت آزادی، حزب مشروطه و گروه های مستقل لائیکی و سکولار اشاره کرد.

 

پرش شاخه به شاخه برای فرار از اتهامات

 

ماهیت عرفان کیهانی پس از گذشت چندین سال، حتی برای افراد ایمان آورنده به این مکتب التقاطی مشخص نشده است، پرش از شاخه عرفان به طب، از طب به شفادهی، از شفادهی به معنویت، از معنویت به فرهنگ و از این قبیل، نشان از بی ثباتی ماهیت عرفان کیهانی دارد.


البته بی ثباتی ماهیت راه حلی برای فرار از جواب دادن به منتقدان و فرار از اتهامات وارده است و بیجا نیست که این موضوع را با فلسفه ایمان مسیحیت که جمله معروف «ایمان می آورم تا شاید بفهم» در ارتباط بدانیم.

 

تخریب حامیان دیروز و مخالفان امروز

گروه سایبری عرفان کیهانی با تاسیس دهها سایت و وبلاگ هجمه عظیمی علیه جداشدگان از مجموعه به راه انداخته اند؛ نمونه بارز تخریب این گروه، حمله علیه دکتر منصوری لاهیجانی، متفکر و نویسنده برتر دفاع مقدس و حوزه دین و اندیشه است.

 
دکتر منصوری در ابتدای راه اندازی جریان عرفان کیهانی با نگارش مقدمه ای بر کتاب محمدعلی طاهری مورد حمایت همه جانبه سرشاخه و سردسته های عرفان کیهانی بود، ولی بعد از اعلام برائت منصوری از این مجموعه انحرافی و درخواست حذف مقدمه نگارش یافته از کتاب ارباب حلقه ها، تمامی مجموعه حلقه ای ها علیه وی بسیج شدند و در جهت تخریب شخصیت دکتر منصوری از هیچ تلاش فروگزاری نکردند.

 

خواب زمستانی مسئولان!

 
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و امام امت (دامت برکاته) در دیدار با مردم قم مبنی بر ضرورت برخورد با شیوع طاعون گونه و گسترش روزافزون جریان ها و مکاتب انحرافی، متاسفانه نهادها و ارگان های کشور این وظیفه شرعی و قانونی را بر گردن یکدیگر انداخته و هیچ توجهی به گسترش این جریان ها ندارند.
مرکز خبر دانشجو
 

بهتر است مهدی هاشمی به ایران برگردد.

بهتر است مهدی هاشمی به ایران برگردد.


عضو خبرگان "بهترین راهکار" را به مهدی هاشمی توصیه کرد
فروکش کردن فضای سیاسی و رسانه ای درباره موضوع بازگشت احتمالی مهدی هاشمی رفسنجانی، حکایت از آن دارد که پسر آقای هاشمی از بازگشت به ایران منصرف شده و یا دست کم آن را به زمان مناسبی موکول کرده است.

آیت الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در این باره در گفت‌وگو با شبکه ایران تاکید کرد: بهتر است مهدی هاشمی به ایران برگردد.

وی با اشاره به اینکه بهترین و عقلانی ترین اقدام مهدی هاشمی بازگشت به ایران است، تصریح کرد: مهدی هاشمی اگر واقعا و بنا به ادعای خودش جرمی مرتکب نشده، در دادگاه حضور یابد و به اتهاماتش پاسخ دهد.

عضو مجلس خبرگان افزود: روشن است که در صورتی که او جرمی مرتکب نشده باشد و در دادگاه محکوم نشود، تبرئه خواهد شد.

آیت الله ممدوحی در عین حال گفت: "اما در صورتی که در دادگاه، اتهامات پسر آقای هاشمی را ثابت کند، او را محکوم و با توجه به میزان جرمش مجازات خواهد کرد."

توصیه این عضو مجلس خبرگان رهبری به مهدی هاشمی در حالی است که حسین نجابت، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران، روز گذشته در این باره به شبکه ایران گفت: به نظرمی رسد به مهدی هاشمی اطلاع داده اند که برخلاف تصورش اسناد و مدارک قوی درمورد اتهامات مهدی هاشمی وجود دارد و به همین دلیل از بازگشت خود منصرف شده است.


واکنش مجری BBC به خبر مشرق

واکنش مجری BBC به خبر مشرق

فرناز قاضی‌زاده، مجری شبکه دولتی انگلیس «بی‌بی‌سی فارسی» ضمن انکار فعالیت‌های مطبوعاتی گذشته خویش به درج یادداشت خود در مشرق واکنش نشان داد. به گزیده‌ای از سابقه مطبوعاتی وی در نشریات اصلاح طلب اشاره می‌شود.


  در پی انتشار یادداشت «فرناز قاضی‌زاده»، مجری شبکه تلویزیونی دولت انگلیس «بی‌بی‌سی فارسی» در مشرق، وی در وبلاگ شخصی‌اش ضمن انکار فعالیت‌های مطبوعاتی گذشته خویش به درج یادداشت خود واکنش نشان داد.
پایگاه خبری «مشرق» با درج یادداشت اعتراضی خانم قاضی زاده، بنا بر اخلاق رسانه‌ای توضیحاتی را درباره سابقه مطبوعاتی وی که البته مورد انکار او قرار گرفته، ارائه می‌کند. یادداشت قاضی‌زاده در وبلاگ شخصی‌اش کوتاه و بدین قرار است: «من روزنامه نگار اصلاح طلب نیستم، هیچ وقت نبودم، من روزنامه نگارم، همین.»
مشرق بخشی از سوابق خانم مجری بی‌بی‌سی را در ادامه ارائه می‌دهد. جالب اینکه وی غیر از همکاری با چند نشریه زرد هیچ‌گونه همکاری با نشریات غیر واسته به جناح اصلاح‌طلب، آن هم در اغلب موارد طیف تندرو آنها نداشته است. البته مجری گری در یک برنامه علمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی را از این قاعده باید مستثنا کرد که احتمالاً در دوران کم‌کاری قاضی‌زاده رخ داده است. به نظر می‌رسد واکنش قاضی زاده به واسطه برچسب دار بودن سوابق مطبوعاتی وی بوده که زیاد به مذاق BBC خوش نمی‌آید.
***
قاضی زاده از سال 1375 کارش را در «هفته‌نامه خانه»، نشریه روزنامه‌نگاران جوان آغاز کرد. وی در هفته نامه خانه دبیر سرویس خبر و گزارش بود. بعد از آن در سال 1377 به روزنامه «ایرانیان» رفت. ایرانیان مدت کمی بعد به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد. در پی تعطیلی این روزنامه، فرناز قاضی زاده به روزنامه اصلاح طلب «زن» به مدیریت «فائزه هاشمی» رفت و در سرویس اجتماعی این روزنامه مشغول کار شد. او در جریان قتلهای زنجیره‌ای خبرنگار روزنامه زن در این مورد بود.و گفتگوهایی در این باره منتشر کرد.
در فروردین 78، روزنامه زن تعطیل شد و قاضی زاده به روزنامه اصلاح طلب دیگری با نام «نشاط» رفت. پیوستن به این روزنامه سرآغاز همکاری وی با سرویس اجتماعی مجموعه مطبوعاتی «جامعه روز» شامل «عصر آزادگان»، «اخبار اقتصاد»، «گوناگون» و «دانستنی‌ها» شد. او هم‌زمان در روزنامه  اصلاح طلب «آفتاب امروز» کار می‌کرد. تا اردیبهشت 1379 و تعطیلی جمعی از روزنامه‌ها، وی به روزنامه  اصلاح طلب «هم میهن» به مدیر مسئولی «غلامحسین کرباسچی» و سردبیری «محمد قوچانی» کوچ کرد.
فرناز قاضی زاده سپس به هفته نامه «آخر هفته» متعلق به روزنامه اصلاح‌طلب «حیات نو» رفت تا بعد از مدتی معاون و سپس دبیر سرویس اجتماعی این روزنامه شد. وی عضو شورای سردبیری «حیات نو« تا تعطیلی این روزنامه در سال 1381 بود. پس از آن به گروهی پیوست که حلقه اولیه «خبرگزاری میراث فرهنگی ایران» (CHN) در دولت اصلاحات بودند. تا شهریور سال بعد، قاضی زاده دبیر سرویس خبر شهرستان‌ها در خبرگزاری میراث ماند تا اینکه، تصمیم گرفت به روزنامه اصلاح‌طلب تندرو «یاس نو» برود. وی تا زمانی که به استخدام تلویزیون دولتی انگلیس «بی.بی.سی» درآید، عضو شورای سردبیری یاس نو به مدیر مسئولی «محسن میردامادی» بود.